در محضر افلاکیان
چه زمانی ماتم و چه زمانی سرور داشته باشیم ؟
حضرت استاد فروغی زید عزه الشریف :
خداوند گاهی میفرماید: «لاتَفْرَح»؛ فرحناک نباش، مست غرور نباش.
گاهی هم میفرماید: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا. هر جا که به فضل و رحمت خدا توجه کردی، جشن بگیر و مسرور باش.
مطالب برگزیده
چرا زنها نمی توانند چند شوهر داشته باشند؟
شبهه منبع گزارش برخی وقایع مخفی تاریخ
شاه کلید حیا
بررسی علمی قانون حجاب و عفاف

برنامه ریزی مناسب به جای مقصّرتراشی
معنای واقعی قید مطلقه در اصطلاح ولایت مطلقه فقیه
مشورت حضرت سلیمان با خفاش

چرا باید دین داشته باشیم؟

علت ممنوع نشدن یکباره بردهداری در اسلام

نفوذیهای انقلاب

حج را تعطیل نکنید.

اثباتگرایی افراطی

حرفهایم در دخترم اثر نمیکند، چه کنم?

آزادی اندیشه در اسلام (بررسی حکم ارتداد)

آستانهی رضایتمندی جنسی

بیماری خاموش (بررسی عوارض و راهکارهای خودارضایی)

درمان وابستگی به جنس موافق و مخالف

بررسی دقیق و منصفانه موضوع دوستی با جنس مخالف

چگونه توبه کنم؟

چگونه یک نماز خوب بخوانم؟

حضور زنان در ورزشگاهها

سرانجام عبرت انگیز دوستی با جنس مخالف

ترانه در اتوبوس

روش برنامهریزی درست برای زندگی مفید

گفتگو با خر

بازی در میدان دشمن
شاید این جمله برایتان آشنا باشد که هرچیزی با حواس پنجگانه دیده یا شنیده یا بوییده یا چشیده یا لمس نشود وجود خارجی ندارد. این تعبیر پایه و اساس مکتب غربی پوزیتیویسم است که متاسفانه امروزه با پول نظام اسلامی در دانشگاههای ما به خورد جوانان مسلمان ایرانی داده می شود.
در نقد این ادعای سخیف باید بگویم که ...
نتیجهی اینکه انسان خودش را محدود به آنچه که از حواس پنجگانه بدست میآورد بکند این است که اصولا نمیتواند در مواردی که دست علم تجربی بدان نمیرسد حرف بزند و ادعایی داشته باشد و فقط میتواند بگوید نمیدانم، نه اینکه نیست یا هست یا هر حرف دیگری ... .
...
دلیلش هم این است که علم تجربی دستش به آنچه که خارج از عالم ماده آست نمیرسد که بتواند آن را مطالعه نماید و نفیاً یا اثباتاً حرفی بزند. مثل اینکه یک دانشمند نجوم بیاید در مورد خواص شیمیایی مواد شیمیایی حرف بزند. در اینجا دانشمندان علم شیمی به او میگویند ساکت ! چراکه علم او ربطی به ساختار شیمیایی عناصر ندارد.
بله دانشمند علم تجربی همچون هیوم یا مارکس میتواند در آنچه که مربوط به مادیات عالم است نظر بدهد و نظر اوم مورد بحث واقع گردد. ولی درباره اینکه مبدأ هستی کجاست و یا منتهای عالم به چه ختم میشود و یا اینکه غیر از عالم ماده دنیای دیگری هست یا نه؛ نمیتواند ادعایی نفیاً یا اثباتاًداشته باشد. چون علم تجربی او دستش به عالم غیر ماده نمیرسد.
دلایل دیگری در رد پوزیتیویسم توسط دانشمندان اسلامی ارائه شده است که من به همین مختصر اکتفا میکنم. جهت مطالعه بیشتر در این باره به کتاب آموزش فلسفه نوشته حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی مراجعه نمایید.