در محضر افلاکیان

چه زمانی ماتم و چه زمانی سرور داشته باشیم ؟

 حضرت استاد فروغی زید عزه الشریف :

خداوند گاهی می‌فرماید: «لاتَفْرَح»؛ فرحناک نباش، مست غرور نباش.
گاهی هم می‌فرماید: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا. هر جا که به فضل و رحمت خدا توجه کردی، جشن بگیر و مسرور باش.

ادامه مطلب...

مطالب برگزیده

 

چرا زنها نمی توانند چند شوهر داشته باشند؟

 

شبهه منبع گزارش برخی وقایع مخفی تاریخ

 


شاه کلید حیا

 


بررسی علمی قانون حجاب و عفاف

 


برنامه ریزی مناسب به جای مقصّرتراشی

 


معنای واقعی قید مطلقه در اصطلاح ولایت مطلقه فقیه

 

 

از کورش ساختگی تا کورش واقعی

 

 

 مشورت حضرت سلیمان با خفاش




چرا باید دین داشته باشیم؟



علت ممنوع نشدن یکباره برده‌داری در اسلام

 


نفوذی‌های انقلاب

 


حج را تعطیل نکنید.

 


اثبات‌گرایی افراطی

 


حرفهایم در دخترم اثر نمی‌کند، چه کنم?

 


آزادی اندیشه در اسلام (بررسی حکم ارتداد)

 


آستانه‌ی رضایتمندی جنسی

 


بیماری خاموش (بررسی عوارض و راهکارهای خودارضایی)

 
درمان وابستگی به جنس موافق و مخالف

 


 بررسی دقیق و منصفانه موضوع دوستی با جنس مخالف

 

 
چگونه توبه کنم؟

 


چگونه یک نماز خوب بخوانم؟

 


حضور زنان در ورزشگا‌هها

 


سرانجام عبرت انگیز دوستی با جنس مخالف

 

 
ترانه در اتوبوس

 


روش برنامه‌ریزی درست برای زندگی مفید

 


گفتگو با خر

 


بازی در میدان دشمن

 

 

سؤال:

چرا باید دین داشته باشیم ؟ چرا باید تابع دین خاص باشیم ؟ اگر دین نداشته باشیم چه می‌شود؟ چرا باید به دنبال شناخت دین برویم؟

پاسخ:

برای پاسخ سؤال فوق می‌توان از زاویه‌های گوناگون بحث نمود. مثل فواید دین در زندگی دنیوی انسان یا تاثیر دین بر آرامش روانی و ... ؛ ولی در اینجا درصدد این هستم که با نگاه به ویژگی مشترک در همه‌ی انسانهای عاقل و سلیم النفس به بیان پاسخ بپردازم ...

 از ويژگيهاى روانى انسان، ميل فطرى و غريزى به شناختن حقايق و اطلاع از واقعيتهاست كه از آغاز كودكى در هر انسانى ظاهر مى‌شود و تا پايان عمر، ادامه دارد. مثلا وقتی یکی از ما با یک وسیله‌ی عجیب( مثل یک اسباب بازی کودکانه‌ی کمی پیچیده مواجه می‌شویم یکی از اولین سؤالاتی که به ذهنمان می‌رسد این است که: این داخلش چی هست که اینجوری کار می‌کنه ؟!)

همين فطرت حقيقت جويى كه گاهى بنام «حس كنجكاوى» ناميده مى‌شود مى‌تواند انسان را وادار كند تا درباره مسائلى كه در چارچوبه دين، مطرح مى‌شود بينديشد و درصدد شناختن دين حق برآيد، مانند اين مسائل:

آيا چیزی به نام عالم غیب وجود دارد؟ در صورت وجود، آيا رابطه‌اى بين جهان غيب و جهان مادى هست؟ در صورت وجود رابطه، آيا موجود نامحسوسى هست كه آفريننده جهان مادى باشد؟

آيا وجود انسان، منحصر به همين بدن مادى، و حيات او محدود به همين زندگى دنيوى است، يا زندگى ديگرى هم دارد؟ در صورت وجود زندگى ديگر، آيا رابطه‌اى بين زندگى دنيا و زندگى آخرت، وجود دارد؟ در صورت وجود رابطه، چه نوع از پديده هاى دنيوى در امور اخروى مؤثر است؟ و چه راهى براى شناختن برنامه صحيح زندگى وجود دارد، برنامه‌اى كه سعادت انسان را در دو جهان، تضمين نمايد؟ و سرانجام، آن برنامه كدام است؟

پس غريزه حقيقت جويى، نخستين عاملى است كه انسان را براى بررسى همه مسائل، و از جمله مسائل دينى و شناختن دين حق بر مى‌انگيزاند.

عامل ديگرى كه رغبت انسان را به شناختن حقايق، تقويت مى‌كند اينست كه رسيدن به ساير خواسته‌های انسان، در گرو شناختهاى خاصى مى‌باشد، چنانكه بهره‌مندى از نعمتهاى گوناگون مادى و دنيوى، نتیجه‌ی تلاشهاى علمى انسان است و پيشرفت علوم تجربى كمك فراوانى به دستيابى انسان به خواسته‌هايش مى‌كند. و در صورتى كه دين نيز بتواند كمكى به تأمين خواسته‌ها و منافع و مصالح انسان بكند و جلو زيانها و خطرها را بگيرد براى وى مطلوب خواهد بود و غريزه منفعت طلبى و گريز از زيان، عامل ديگرى براى پژوهش درباره دين، شمرده خواهد شد.

اهميت پى‌جويى دين:

روشن شد كه ميل به شناخت حقايق از يك سوى، و علاقه به دستيابى به منفعت و مصلحت و ايمنى از زيان و خطر از سوى ديگر، انگيزه نيرومندى براى انديشيدن و تحصيل دانشها مى‌باشد. بنابراين، هنگامى كه شخصى مطلع شود از اينكه در طول تاريخ، سلسله‌اى از انسان هاى برجسته ادعا كرده‌اند كه ما از سوى آفريننده جهان براى هدايت بشر بسوى سعادت دو جهان، برانگيخته شده‌ايم و در راه رساندن پيام خويش و راهنمايى بشر، از هيچ كوششى و تلاشى دريغ نورزيده‌اند و هرگونه سختى و رنجى را تحمل كرده‌اند و حتى جان خودشان را نيز در راه اين هدف، فدا كرده اند؛ چنين شخصى با همان انگيزه ياد شده، درصدد تحقيق پيرامون دين برمى آيد تا ببيند كه آيا ادعاى پيامبران، درست و داراى دلايل منطقى كافى است يا نه. بويژه هنگامى كه اطلاع پيدا كند كه دعوت ايشان مشتمل بر بشارت به سعادت و نعمت ابدى، و انذار از شقاوت و عذاب جاودانى بوده است. يعنى پذيرفتن دعوت ايشان مستوجب منافع احتمالى بى نهايت، و مخالفت با ايشان مستوجب ضررهاى احتمالى بى نهايت مى‌باشد. چنين كسى چه عذرى مى‌تواند براى تغافل و بى تفاوتى نسبت به دين بياورد و درصدد تحقيق و پژوهش درباره آن برنيايد؟

آرى، ممكن است كسانى در اثر تنبلى و راحت طلبى نخواهند زحمت تحقيق و بررسى را به خود بدهند، و يا به اين علت كه پذيرفتن دين، محدوديتهايى را پيش مى‌آورد و ايشان را ازپاره‌اى كارهاى دلخواهشان باز مى‌دارد از پى جويى دين، سرباز بزنند[1].

اما چنين كسانى مى‌بايست به عاقبت وخيم اين تنبلى و خودكامگى، تن در دهند و سرانجام، عذاب ابدى و شقاوت جاودانى را پذيرا شوند.

وضع چنين افرادى به مراتب، بدتر از كودك بيمار نادانى است كه از ترس داروى تلخ، از رفتن نزد پزشك خوددارى مى‌كند و مرگ حتمى را به جان مى‌خرد، زيرا كودك مزبور، رشد عقلى كافى براى تشخيص سود و زيان ندارد و زيان مخالفت با دستورات پزشك هم بيش از محروميت از بهره هاى چند روزه زندگى دنيا نيست ولى انسان بالغ و آگاه، توان انديشيدن درباره سود و زيان و سنجيدن لذتهاى زودگذر را با عذاب ابدى دارد.

بهمين جهت، قرآن كريم چنين افراد غفلت پيشه‌اى را از چارپايان هم گمراهتر دانسته و درباره ايشان مى‌فرمايد: «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»[2] و در جاى ديگر، آنان را بدترين جنبندگان معرفى مى‌كند: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ»[3].

برگرفته از کتاب آموزش عقاید حضرت آیت الله مصباح یزدی دام ظله العالی

-------------------------------------------------------------------------------------------

 [1] بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ، سوره القيامة، آيه 5.

[2] سوره اعراف، آيه 179. آنان مانند چهارپايان بلكه گمراهترند آنان غافلانند.

[3] سوره انفال، آيه 22. همانا بدترين جنبندگان نزد خدا كر و لالهايى هستند كه حقايق را درك نمى‌كنند.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب افسران

نظر شما چیست؟!


پرسش و پاسخ (تصادفی)

شبهه منبع گزارش برخی وقایع مخفی تاریخ

شبهه:

روحانیون, نحوه رحلت پیغمبر، روز مرگ و محل دفن حضرت فاطمه رو نمیدونن و میگن مشخص نیست, ولی مکالمه اسب شمر رو مو به مو از حفظ هستن !!

ادامه مطلب...

سایر سنگرهای سایبری من

ما 28 مهمان و یک عضو آنلاین داریم
  • GeorgeGog

RSS

آمار سایت

68944
امروز59
دیروز85
این هفته190
این ماه1085
مجموع68944
Statistik created: 2018-04-23T20:07:48+04:30

این صفحه را می‌توانید به اشتراک بگذارید

درباره من

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام
اینجانب طاهر بفراجردی
متولد آذرماه سال 1366 بوده و هم اکنون در سایه‌سار بی‌بی دوعالم حضرت فاطمه معصومه (س) مشغول تحصیل در سطح چهار حوزه علمیه قم و همچنین دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق بین‌الملل، در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم هستم.
از اینکه وقت گذاشته‌اید و لحظاتی خودتان را میهمان سفره وبسایت حقیر نموده‌اید، نهایت سپاس و امتنان را دارم.
در صورت داشتن نظر خاص یا پیشنهاد و انتقادی، می‌توانید از منو " تماس با من " سایتم اقدام نمایید.
همچنین سؤالاتتان را هم می‌توانید از طریق منو " طرح پرسش جدید " ارسال نمایید.

با ارزوی قلبی سرشار از عشق و معرفت به رب‌ّ الارباب هستی و همه‌ی اولیای الهی برای خود و همه‌ی شما خوبان .     التماس دعا