در محضر افلاکیان

چه زمانی ماتم و چه زمانی سرور داشته باشیم ؟

 حضرت استاد فروغی زید عزه الشریف :

خداوند گاهی می‌فرماید: «لاتَفْرَح»؛ فرحناک نباش، مست غرور نباش.
گاهی هم می‌فرماید: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا. هر جا که به فضل و رحمت خدا توجه کردی، جشن بگیر و مسرور باش.

ادامه مطلب...

مطالب برگزیده

 

چرا زنها نمی توانند چند شوهر داشته باشند؟

 

شبهه منبع گزارش برخی وقایع مخفی تاریخ

 


شاه کلید حیا

 


بررسی علمی قانون حجاب و عفاف

 


برنامه ریزی مناسب به جای مقصّرتراشی

 


معنای واقعی قید مطلقه در اصطلاح ولایت مطلقه فقیه

 

 

از کورش ساختگی تا کورش واقعی

 

 

 مشورت حضرت سلیمان با خفاش




چرا باید دین داشته باشیم؟



علت ممنوع نشدن یکباره برده‌داری در اسلام

 


نفوذی‌های انقلاب

 


حج را تعطیل نکنید.

 


اثبات‌گرایی افراطی

 


حرفهایم در دخترم اثر نمی‌کند، چه کنم?

 


آزادی اندیشه در اسلام (بررسی حکم ارتداد)

 


آستانه‌ی رضایتمندی جنسی

 


بیماری خاموش (بررسی عوارض و راهکارهای خودارضایی)

 
درمان وابستگی به جنس موافق و مخالف

 


 بررسی دقیق و منصفانه موضوع دوستی با جنس مخالف

 

 
چگونه توبه کنم؟

 


چگونه یک نماز خوب بخوانم؟

 


حضور زنان در ورزشگا‌هها

 


سرانجام عبرت انگیز دوستی با جنس مخالف

 

 
ترانه در اتوبوس

 


روش برنامه‌ریزی درست برای زندگی مفید

 


گفتگو با خر

 


بازی در میدان دشمن

 

 

سوال:
چرا در اسلام کسی که از دین اسلام به سراغ دین دیگری رفته مرتد شناخته می‌شود و باید کشته بشه ؟! آیا این با آزادی در اندیشه منافات ندارد؟! این چه حکمی است که اجازه نمی دهد، وقتی من فهمیدم دین دیگری حق است به آن ایمان بیاورم و باید پنهان کاری کنم و نه تنها این حق را نمی دهد بلکه تنبیه‌های بزرگی نیز دارد ؟!همچنین حکم ارتداد کسی که از اول مسلمان بوده اعدام است بر خلاف کسی که با تحقیق و علم بعدا وارد این دین شده است و این در حالی است که حق اولی از دومی بیش تر است؟

پاسخ:

ارتداد در اسلام ابراز مخالفت با دین است. لذا صِرف تغییر دین را ارتداد نمی‌گویند. و احکام ارتداد را ندارد.

برای تبیین بهتر پاسخ، لازم است به پنج اصل اساسی از اصول مهمه و معتبر در دین اسلام اشاره ‌کنم:

1.   اسلام تاکید دارد که افراد مسیر را با تحقیق و پژوهش انتخاب کنند نه از روی تقلید کورکورانه و یا احساسات. فلذا تقلید کردن در مسائل مربوط به اصول دین جایز نیست و شخص شخصاً باید با عقلش به صحّت عقاید اسلامی برسد وگرنه نمی‌تواند از مراجع تقلید یا پدر و مادرش یا هرکس دیگر تقلید نماید.

درجریان فتح مکه یکی از مشرکان که بسیار بر پیامبر(ص) ظلم کرده بود از ایشان دوماه وقت خواست تا درباره اسلام تحقیق کند و اگر به نتیجه رسید مسلمان شود. پیامبر خدا که هزاران هزار درودِ بیکران بر ایشان و اهل‌بیت پاکشان باد عوض انتقام از وی یا به اجبار مسلمان کردن وی فرمود من به تو چهار ماه فرصت می‌دهم .

2.   اسلام حق مداری را نه تنها یک حق بلکه یک تکلیف می‌داند. یعنی اگر کسی درمورد مسأله‌ای تحقیق کامل کرد و به سراغ صاحب‌نظران در آن مسأله رفت و در تحقیق و جستجوی خودش کم کاری نکرد و به نتیجه درست یا غلط رسید، کسی حق ندارد او را بازخواست کند که چرا به این نتیجه رسیده‌ای.

امام علی (ع) می‌فرمایند: رأس الحكمة لزوم الحق / نهایت حکیم بودن برای انسان ملازم شدن به حق است.

3.   اگر کسی بعد از تحقیق و پژوهش لازم مکتبی را باطل دید حق دارد که آن مکتب را رها سازد و به سراغ مکتبی که آن را حق می‌داند برود و اصلاً این کار در اسلام پسندیده است بلکه وظیفه عقلایی اوست که مکتب باطل را رها سازد.

4.   اگر کسی نسبت به چیزی سوال یا اشکال دارد اسلام علاوه بر اینکه با سوال کردن و اشکال کردن او مشکلی ندارد بلکه ترغیب هم می‌نماید که حتماً سوال یا اشکالش را مطرح سازد.

روایاتی که درمدح سوال کردن آمده است همه شاهد این مدعاست. از جمله: أَلَا إِنَّ مِفْتَاحَ الْعِلْمِ السُّؤَال / امام محمدباقر(ع): آگاه باشید که کلید دانایی سوال کردن است

البته سوال و اشکال را باید با اهلش مطرح کند تا به جواب برسد نه اینکه سراغ افراد غیرمتخصص برود که در این صورت نه تنها به جواب نمی‌رسد بلکه با طرح کردن سوال یا اشکال خود در نزد افرادی که نسبت به پاسخ آن جاهلند چه بسا باعث گمراهی آنها شود و آنها را نسبت به حقیقت سست کند. عقل حکم می‌کند همانطور که برای درمان بیماری جسمی سراغ پزشک می‌رویم نه مکانیک! برای حل کردن اشکالات و شبهات دینی هم به سراغ دین شناسان واقعی‌یی برویم که تمام وقتشان را برای دین و معارف دینی گذاشته‌اند نه متخصصانی که عمرشان را برای آنچه که در آن تخصص دارند گذاشته‌اند و شاید دارای مطالعات دینی هم باشند یا نباشند.

قرآن کریم می‌فرماید: فَسأَلوا أهلّ الذِکرِ إن کُنتُم لاتَعلَمون / اگر چیزی را نمی‌دانید از آگاهان بپرسید.

5. کنار گذاشتن یک دین توسط یک نفر یا گروه معنایی خاص دارد. ازجمله:

الف. آن دینی که قبلاً تابع آن بودم دین باطلی است.

ب. تبعیت از آن دین انسان را اگر بدبخت و شقی نکند لااقل سعادتمند نخواهد کرد.

ج. این تغییر دین می‌تواند به ابزاری مبارزاتی برای عده‌ای‌تبدیل شود که کاملاً ناجوانمردانه( ناجوانمردانه بودن را توضیح خواهم داد) با دین حق مبارزه کنند. حال این دین حق اسلام باشد یا غیر اسلام.

توضیح ناجوانمردانه بودن : برای اثبات بطلان یک دین باید دلیل عقل‌پسند ارائه کرد تا اگر اهل آن دین جوابی دارند مطرح سازند. چون تنهاترین ابزار برای اثبات حقانیت یا بطلان مباحث یک دین عقل است و متخصصان دینی فقط از آن طریق می‌توانند از کیان دین محافظت کنند و لاغیر. شخصی که از دین روی‌ برمی‌گرداند با اعلام عمومی درحال که در مقام انکار هست، بدون ارائه دلیل عقلی نزد متخصصان دینی در واقع دارد اعلا م می‌کند که این دین باطل است و اهل آن دین را نسبت به اعتقاداتشان سست می‌کند بدون اینکه از ابزار درست برای اثبات این ادعا استفاده نماید. این کار وی بسیار تاٍثیرگذار نیز می‌باشد. چرا که مشغله‌ی زندگی فردی و اجتماعی یک مسلمان به او اجازه نمی‌دهد مثل یک متخصص دین بنشیند و عمیقاً دین شناسی کند؛ فلذا با ارتداد یک شخص چه بسا به دلیل اطلاعات سطحی خود به راحتی نسبت به بنیانهای اساسی دینش مردّد شود.

در صدر اسلام عده‌ای یهودی باهم قرار گذاشتند که صبحگاهان اسلام بیاورند و عصرگاهان کافر شوند تا با این کار مسلمانان را نسبت به دینشان سست کرده و از اسلام بازگردانند.

اسلام بین پنج اصلی که مطرح کردیم و مقابله با این مبارزه ناجوانمردانه برای حفظ حق کسی که خیال کرده اسلام باطل است راه حل گذاشته است و آن اینکه شبهه و بطلان خود را به فضای علمی و پژوهشی میان متخصصان دینی ببرد و بدون جوسازی و ورود به فضای روانی سعی کند باطل بودن اسلام را در آنجا ثابت کند. و به متخصصان و اهل دین هم دستور می‌دهد تا زمانی که شبهه و سوال خود را درفضای علمی مطرح می‌سازد و فرافکنی نمی‌کند با وی با احترام و کرامت برخورد کنید و حق تعرض به وی را ندارید. اگرچه نسبت به دلایل شما قانع نشود و از اسلام خارج شود. ولی مادامی که در مقام انکار دین یا ضروری دین در فضای غیر علمی و پژوهشی آن هم در قالبهای روانی و نه علمی برنیامده است شخصیت او نه تنها محترم است بلکه سعادتمند نیز هست. چون نه از روی هوس وشهوت بلکه با جستجوی صحیح و کافی به این نتیجه رسیده است که اسلام باطل است. فقط مشکل او این است که به هردلیلی نسبت به دست‌یابی به حقیقت مستضعف است و در جهل مرکب خود باقی مانده است وگرنه خلاف حکم عقلش کاری را مرتکب نشده و نزد منِ‌خدا احترام دارد. ولی اگر از فضای روانی و ابزار مبارزاتی اقدام کند دین به خود حق دفاع می‌دهد و طبق قانون خود، علیه وی اقدام می‌کند.

حکم ارتداد:

درباره موضوع حکم ارتداد و شرایط آن جهت تحقق عنوان مرتد اختلاف نظرهایی بین عالمان دینی وجود دارد. ولی آنچه مسلّم است این است که:

الف: صِرف تغییر عقیده ارتداد نیست بلکه مهم ابراز مخالفت با دین در غیر فضای خاص خودش است.

ب. از روی شبهه هم ارتداد تحقق نمی‌یابد بلکه از روی جحد وعناد ملاک است.

ج. ابراز مخالفت در قالبهای معین، مثل انکار و تمسخر و ... ارتداد است وگرنه درقالب سوال یا شبهه علمی تحقق ارتداد نمی‌کند.

به فتوای آیت‌الله بهجت (ره) دقت فرمایید. ایشان می‌فرماید اگر کسی ارتدادش براساس شبهه و سوال باشد احکام ارتداد درمورد وی جاری نمی‌شود

حال چرا اعدام؟

اعدام از دوجهت قابل بحث است:

1.     استحقاقیت شخص: در نزد اسلام کسی که به مبارزه ناجوانمردانه با کیان دین بپردازد و مومنین دیگر را نسبت به معارف دینی سست کند مستحق فنا و نابودی است. فرق است بین کسی که عملاً به یکی از احکام دین بی‌اعتنایی می‌کند با کسی که با اصل و ارکان دین به ستیزه برخواسته است. ازطرفی هم ظاهر شدن وی بعد از اعلام ارتداد در بین جامعه مسلمین را به یاد شبهات و سوالات وی می‌اندازد و چه بسا در نزد عده‌ای مروری باشد بر سستی بنیان دین.

2.     اثر اجتماعی اعدام: قبول دارم که اعدام پیامد اجتماعی خاصی به دنبال دارد. ولی جای بررسی دارد که پیامد اجتماعی کدام یک بیشتر است. البته خداوند با این حکم اعلام کرده که پیامد اجتماعی ازبین نبردن کسی که عَلَم مخالفت بادین را برداشته بیشتر است. البته اگر در شرایطی پیامد اجتماعی اعدام بیشتر شد و این برای حاکم شرع مسجّل شد می‌تواند با درنظر گرفتن تمام شرایط به صورت موقتی تا عادی شدن شرایط، آن را تعطیل نماید.

از طرف دیگر هم اسلام به سایرین گفته که تفتیش عقاید و تجسس در زندگی مردم حرام است. یعنی فضایی را برای وی درست می‌کند که اگر واقعاً یقین دارد اسلام باطل است تحت فشار نباشد.

اما درمورد قسمت دوم سوال:

کسی را که در یک خانواده مسلمان، خانواده‌ای که در آن قرآن هست، اسلام هست. احکام و معارف عمیق اسلام جریان دارد بزرگ می‌شود و بعد از بزرگ شدن از دین برمی‌گردد را با همان کس که در یک خانواده کافر و بیگانه از اسلام و کاملاً سکولار و بی‌دین رشد کرده و بعد از مدتی به اسلام گرویده و دوباره کافر شده را باهم مقایسه کنید. کافر شدن کدام یک تاثیر منفی بیشتری در بین مسلمین دارد؟ قطعاً کسی که در خانواده مسلمان بزرگ شده. چرا که با ارتداد وی دین الهی در بین مردم بیشتر مورد سوال واقع می‌شود تا کسی که عمری بیگانه از معارف الهی زندگی کرده است. در واقع دین برای نفر دوم یک تخفیفی قائل شده است و به وی فرصت دین‌شناسی را داده است.

اگر نکته یا سوال مبهمی باقی ماند که لازم بود توضیح دهم درخدمتم.

می‌توانید این مطلب را در شبکه‌ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn اشتراک در کلوب افسران

دیدگاه‌ها   

+1 #6 آزادی اندیشه در اسلام ( بررسی حکم ارتداد )ezine article msn 1395-02-12 22:51
I have been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts on this kind of area
. Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this website.
Studying this information So i'm satisfied to show that I've
an incredibly excellent uncanny feeling I came upon exactly what I needed.
I such a lot indubitably will make sure to do not fail to remember this site and provides it a glance on a
relentless basis.

-------------------------------------------------------

Reply Webmaster ( پاسخ مدیر سایت):
hello
Thanks to the presence and your good opinion about my website
If you want to text your answer, please write the Persian language.
نقل قول کردن | گزارش به مدیر
0 #5 آزادی اندیشه در اسلام ( بررسی حکم ارتداد )clickbank bum marketing method 1395-02-10 19:43
After looking at a handful of the blog articles on your blog, I
really appreciate your way of blogging. I added it to my bookmark website list and
will be checking back soon. Please visit my web site too and let me know what you think.

-----------------------------
Reply Webmaster ( پاسخ مدیر سایت):
hello
Thanks to the presence and your good opinion about my website
If you want to text your answer, please write the Persian language.
نقل قول کردن | گزارش به مدیر
0 #4 آزادی اندیشه در اسلام ( بررسی حکم ارتداد )email 1395-01-20 22:33
Hi my family member! I want to say that ths article is awesome, great written and include
almost all important infos. I'd like to peer extra postgs like this .

---------------------------------------
Reply Webmaster (پاسخ مدیر سایت):

HI
Thanks for your comments
I ask that you write your messages in Persian, so I can not confirm them and respond.
نقل قول کردن | گزارش به مدیر
+1 #3 آزادی اندیشه در اسلام ( بررسی حکم ارتداد )diet weight loss leads 1395-01-13 16:50
Awesome! Its really amazikng piece of writing, I have got much clear
idea on the topic of from this article.

-----------------------------------
Reply Webmaster:
Hi
If you want to text your answer, please write the Persian language.
Thank you
نقل قول کردن | گزارش به مدیر
+3 #2 اردبیلنیازی 1394-09-29 03:03
اعتراف میکنم که این شبهه ذهنم رو بد جوری به خود درگیر کرده بود. ممنون ار شما
**************************
پاسخ مدیر سایت :
الحمدلله که حل شد.
سپاس
نقل قول کردن | گزارش به مدیر
+4 #1 تهراننگار 1394-05-10 16:46
سلام، من در ادامه ی این مطلب یک سوال دارم . اول این که میخواستم بدونم نویسنده ی این مطلب و کسی که پاسخ سوالات را میدهد در چه سطح آکادمیکی تحصیل کرده .و در واقع میخواستم بدونم حکم ارتداد برای کسی که در خانواده ی مسلمان به دنیا اومده، بعد در اثر کنجکاوی زیاد از کودکی در مورد کائنات الان که حدودا26 سال دارد ، و 2 سال است که در مورد شبهات علمی در مورد نیاز دنیا برای موجود شدن به خداوند ،تحقیق کرده است و به این نتیجه رسیده است ،که دنیا نیازی به خدا نداشته ، و الان بی خدا است ، چیست؟

""""""""""""""""""""""""""""""""
پاسخ:
با سلام
نویسنده‌ی مطلب بررسی حکم ارتداد در اسلام دارای تحصیلات سطح دو حوزه علمیه قم و دانشجوی دوره کارشناسی رشته معارف اسلامی و حقوق از موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی ره قم هست. ولی این مطلب با مشورت و زیر نظر استاد معظم حاج‌اقای فربهی ( دارای مدرک دکترای فلسفه و علوم قرانی) نگاشته شده است.
پاسخ سوال دوم شما اینکه چنین شخصی قطعا مرتد نیست و شبه‌ی علمی دارد و لازم است که به منابع متقن و درست مراجعه نماید تا بتواند شبه‌ی خود را برطرف نماید.
بنده پیشنهاد میکنم شما به کتاب آموزش عقاید ایت الله مصباح یزدی مراجعه نمایید. در آن کتاب به صورت کاملا استدلالی و عقلی نیاز عالم به خالق حکیم را به اثبات رسانیده است.
موفق و پیروز باشید
نقل قول کردن | گزارش به مدیر

نظر شما چیست؟!


پرسش و پاسخ (تصادفی)

شبهه منبع گزارش برخی وقایع مخفی تاریخ

شبهه:

روحانیون, نحوه رحلت پیغمبر، روز مرگ و محل دفن حضرت فاطمه رو نمیدونن و میگن مشخص نیست, ولی مکالمه اسب شمر رو مو به مو از حفظ هستن !!

ادامه مطلب...

سایر سنگرهای سایبری من

ما 33 مهمان و یک عضو آنلاین داریم
  • GeorgeGog

RSS

آمار سایت

68944
امروز59
دیروز85
این هفته190
این ماه1085
مجموع68944
Statistik created: 2018-04-23T20:07:48+04:30

این صفحه را می‌توانید به اشتراک بگذارید

درباره من

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام
اینجانب طاهر بفراجردی
متولد آذرماه سال 1366 بوده و هم اکنون در سایه‌سار بی‌بی دوعالم حضرت فاطمه معصومه (س) مشغول تحصیل در سطح چهار حوزه علمیه قم و همچنین دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق بین‌الملل، در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم هستم.
از اینکه وقت گذاشته‌اید و لحظاتی خودتان را میهمان سفره وبسایت حقیر نموده‌اید، نهایت سپاس و امتنان را دارم.
در صورت داشتن نظر خاص یا پیشنهاد و انتقادی، می‌توانید از منو " تماس با من " سایتم اقدام نمایید.
همچنین سؤالاتتان را هم می‌توانید از طریق منو " طرح پرسش جدید " ارسال نمایید.

با ارزوی قلبی سرشار از عشق و معرفت به رب‌ّ الارباب هستی و همه‌ی اولیای الهی برای خود و همه‌ی شما خوبان .     التماس دعا